Over Coca-Cola

The Coca-Cola Company groep is ’s werelds grootste frisdrankproducent en heeft wereldwijd meer dan 500 merken zoals Coca-Cola, Fanta en Sprite in het portfolio. Het eerste drankje werd door Dr. John Pemberton in 1886 in Atlanta, Georgia ontwikkeld en daarmee was het ontstaan van Coca-Cola een feit.

Het Amerikaanse hoofdkantoor is nog steeds gevestigd in Atlanta, Georgia. De huidige CEO is James Quincey.

Twee aparte bedrijven
‘Coca-Cola’ bestaat in Nederland uit verschillende bedrijven. Coca-Cola Nederland maakt deel uit van The Coca-Cola Company groep. The Coca-Cola Company en haar dochtermaatschappijen zijn eigenaar van de merken. Zij staan in voor de consumentenmarketing en het basisconcentraat voor de drankjes dat verkocht wordt aan Coca-Cola European Partners Nederland.

Coca-Cola European Partners Nederland produceert, verdeelt en/of verkoopt Coca-Cola, Coca-Cola life, Coca-Cola zero sugar, Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Aquarius, Minute Maid, Kinley, Chaudfontaine, Honest, Fïnley, Fuze Tea, Monster*, Fernandes*, Capri-Sun*, Appletiser, Nalu* en Schweppes*. Deze merken zijn samen goed voor meer dan zes miljoen consumpties per dag in Nederland. Coca-Cola Nederland en Coca-Cola European Partners hebben in Nederland meer dan 800 medewerkers verdeeld over twee vestigingen.

Onze visie en missie

To refresh the world
Coca-Cola is wereldwijd een sterk merk. Om ook in de komende jaren te kunnen groeien, moeten we vooruit kijken en inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Wij veranderen mee in een snel veranderende wereld. Dat betekent dat we rekening houden met de wensen van de consument en onze producten hierop zo goed mogelijk afstemmen.

Onze Missie
In het kort luidt deze als volgt:

– To refresh the world
– To inspire moments of optimism and happiness
– To create value and make a difference

Onze Visie
In onze visie beschrijven we wat we moeten doen om duurzame groei te realiseren:

– People: een prettige en veilige werkomgeving waar mensen worden geïnspireerd om het beste in zichzelf naar boven te halen
– Portfolio: een gevarieerd en breed aanbod van dranken dat aansluit op de wensen van de consument
– Partners: een succesvol netwerk van leveranciers, klanten en partners om met elkaar voortdurend toegevoegde waarde te creëren
– Planet: het verschil maken door maatschappelijk verantwoord te ondernemen en door het bouwen aan duurzame lokale gemeenschappen
– Profit: winstgevende groei en aandacht voor duurzaamheid hoeven elkaar niet uit te sluiten
– Productivity: investeren in een effectieve, professionele en flexibele organisatie die snel op nieuwe ontwikkelingen kan inspelen

Het verhaal van het beroemde Coca-Cola logo

Iedereen kent het wereldberoemde logo van Coca-Cola. Toch heeft het logo een heleboel zien veranderen door de jaren heen. Als het Coca-Cola logo toch eens kon praten! Het heeft er namelijk niet altijd zo uitgezien als nu.

John Styth Pemberton, een apotheker uit Atlanta, begint te experimenteren met plantenextracten in het keukentje achter zijn drogisterij. Eén van zijn experimenten is een karamelkleurige siroop met koolzuurhoudend water. Zijn boekhouder en tevens vriend Frank M. Robinson bedenkt de naam Coca-Cola. Hij denkt dat de twee C’s het goed zullen doen in reclame. Pemberton schrijft de naam in sierlijke letters in zijn kasboek en ontwerpt zo de beroemde letters. Hij schrijft het logo van Coca-Cola in Spencerian Script – een populair lettertype in die tijd – en het valt meteen op door haar mooie, sierlijke vorm.

Bezoek ook de Coca-Cola website.

Contact