Excelsior en Hogeschool gaan voor optimale ontwikkeling van studenten

Ook dit jaar lopen er weer veel stagiairs van de opleiding Social Work van Hogeschool Rotterdam rond bij projecten van de Excelsior Foundation. Sinds vorig jaar zijn wij zelfs een leerwerkgemeenschap. Dit betekent dat de opleiding en Excelsior Foundation intensief samenwerken voor een optimale ontwikkeling van de studenten.

,,Ik weet dat wij een leuke stageplek aanbieden, maar als je dat ook van studenten bevestigd krijgt, is dat natuurlijk leuk om te horen”, zegt projectleider educatie Iris de Iongh van de Excelsior Foundation. ,,Je wordt hier gezien als een waardevolle collega en bent echt onderdeel van het team. Het is leuk te horen dat studenten dat ook zo ervaren. Nu we een leerwerkgemeenschap zijn, hebben we afgelopen jaar een kwalitatieve slag kunnen slaan. En dat ondanks corona, want we hebben net als iedereen veel moeten improviseren.”

Pieter Paul Bakker, Kerndocent Social Work van de Hogeschool Rotterdam hoort het lachend aan. Hij herkent de positieve berichten. ,,Studenten delen dat ze het een fijne plek vinden en de band met Excelsior is goed. Een leerwerkgemeenschap houdt in dat leerlingen in groepjes van zes tot vijftien personen stage lopen bij een bepaalde organisatie en daar op locatie intensief begeleid worden door een praktijkdocent van de Hogeschool Rotterdam. We werkten al langer samen met de Excelsior Foundation en zij gaven aan open te staan voor deze vorm van samenwerken en daarom zijn we daar vorig jaar mee begonnen met tweedejaars studenten.’’

Pieter Paul vindt dat er een duidelijk verschil is met gewone stageadressen: ,,Als docent heb ik bij een leerwerkgemeenschap intensiever contact met de organisatie en stagebegeleider. In principe kom je als docent om de twee, drie weken langs. Ik kan de studenten bezig zien en ter plaatse bespreken we thema’s met elkaar. Door corona was het afgelopen jaar veelal online of op school, maar je wilt juist de connectie met de stageplek zien en daarom willen we het liefst op locatie bij elkaar komen.”

,,Door de leerwerkgemeenschap krijg je veel meer betrokkenheid van studenten bij de organisatie”, weet Iris. ,,Ze lopen hier twee dagen of drie dagdelen stage en daardoor zie je dat de band met ons groter is. Ook de connectie met de docent en opleiding is groter en daardoor kun je een kwalitatieve slag maken. Als organisatie willen wij iedere student de kans bieden om zich op de juiste plek optimaal te ontwikkelen. Door daarin te investeren, hebben we veel studenten gehad die enorme stappen hebben gezet tijdens hun stage.”

,,Ze leren hier de praktijk. Zo komen ze in contact met ouders en als studenten dat voor het eerst moeten doen, vinden ze dat altijd spannend. Achteraf kijken ze er dan met een goed gevoel op terug. Iedere student moet een sprong in het diepe maken, want je moet het in de praktijk leren. Het is daarbij niet erg om fouten te maken, want daar leer je van en dan ga je uiteindelijk komen waar je wilt komen.”

,,We leren allemaal van elkaar”, vult Pieter Paul aan. ,,De organisatie en praktijkbegeleiders, de studenten, maar ook wij als docenten. Wat we zien in de praktijk kunnen wij weer vertalen naar het onderwijs. Ik zie hoe studenten hier werken en waarover ze vragen hebben. Ook kunnen we hier ervaren hoe thema’s die we op school bespreken in de praktijk terugkomen. Ik kan dan meteen zien of het kwartje valt. Zo liggen er allemaal lijntjes die we met elkaar verbinden. Bovendien ben je als docent veel meer betrokken, omdat je elkaar vaker ziet.”

Studenten Social Work zijn actief voor Playing for Success, maar ook op de pleintjes. ,,We hadden hier eerst alleen meiden, maar we krijgen ook steeds meer jongens. Zij zijn op zoek naar het minder standaard pedagogische en dat vinden ze op de pleintjes. Afgelopen jaar hadden we een jongen van wie wij niet wisten of hij het naar zijn zin had. Maar als hij er een keer niet was, vroegen al die kinderen naar hem. Sommige studenten kunnen de juiste snaar raken en op een heel goed niveau contact leggen en kletsen met kinderen. Dat is een enorm toegevoegde waarde.”

Stagiairs zijn dus zeer belangrijk voor de Excelsior Foundation en daarom wordt hun begeleiding zo serieus genomen. Pieter Paul: ,,Je merkt dat aan de manier waarop de intervisie begeleid wordt en hoe iedereen met de studenten omgaat. Ze kunnen hier echt een stap vooruitzetten. Studenten moeten zich op het gebied van vijf competenties ontwikkelen en Excelsior ondersteunt ze daarin. Maar ze zitten niet de hele tijd boven op de stagiairs; ze moeten ook hun vrijheid ervaren, want ook daar leer je van. Vol de praktijk in, in plaats van taakjes uitvoeren.”

Gerelateerd nieuws

vr 25 november 2022

Minidoc #1 | Docent Bo Pernet helpt kinderen bij Playing For Success

De Excelsior Foundation ondersteunt jaarlijks duizenden Rotterdammers in hun dagelijkse leven. Dat wordt gedaan door een…

Lees meer

vr 1 juli 2022

Deelneemster Playing for Success Vera: ‘Ik vertrouw op mezelf’

In een van de video’s over tien jaar Excelsior Foundation vertelt de twaalfjarige Vera over haar…

Lees meer

Contact